Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Stypendia szkolne

 


STYPENDIA SZKOLNE I ZASIŁKI SZKOLNE

(pomoc materialna o charakterze socjalnym dla uczniów)

Szkoła Podstawowa nr 52 im. Małego Powstańca w Częstochowie informuje, że rodzice uczniów lub ich opiekunowie mogą starać  się o przyznanie pomocy materialnej w formie typendium szkolnego lub zasiłku dla dzieci w roku szkolnym 2019/2020.

Warunkiem ubiegania się o stypendium szkolne jest trudna sytuacja materialna, wynikająca z niskich dochodów na osobę w rodzinie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia ubiegającego się o stypendium nie może przekroczyć 528,00 zł netto.

Wypełnione wnioski wraz z załącznikami należy składać u pedagoga Szkoły Podstawowej nr 52 im. Małego Powstańca w Częstochowie w terminie od 02 września do 10 września 2019 r.

Ponadto, informujemy, że w ciągu trwania nauki szkolnej (od września do czerwca 2019/2020) można złożyć wniosek o zasiłek szkolny z powodu pogorszenia się sytuacji materialnej ucznia z powodu losowego zdarzenia np. ciężkiej choroby, śmierci osoby w rodzinie, nieszczęśliwego wypadku i innych okoliczności. Wnioski można składać nie dłużej niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia, które pogorszyły sytuację materialną ucznia. 


 

Projekt "Odkryj w sobie talent"

wrzesień 2019r.


 

Projekt pn. „Odkryj w sobie talent!” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej

w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

Dyrektor Szkoły

ogłasza II nabór na stanowiska nauczycieli/ek do prowadzenia zajęć dodatkowych

w ramach projektu „Odkryj w sobie talent!”


 Ogłoszenie o naborze   Załacznik 1 - Wykaz  

 Załacznik 2 - Formularz zgłoszeniowy  Załącznik 3 - Oswiadczenia


 

Komunikat


DYREKTOR SZKOŁY INFORMUJE, ŻE EGZAMIN GIMNAZJALNY I ÓSMOKLASISTY ODBĘDZIE SIĘ W ZAPLANOWANYM TERMINIE.


 

Informacja MEN


Informacja MEN dla rodziców w związku ze strajkiem nauczycieli

 

Do obowiązków dyrektora szkoły i przedszkola należy zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu na terenie placówki (1) i nie zwalnia go z tego obowiązku przystąpienie nauczycieli do strajku (2).

Strajk nie stanowi przyczyny odwołania zajęć w przedszkolu i szkole oraz jej zamknięcia (3).

W sytuacji strajku w przedszkolu lub szkole, dyrektor ma obowiązek zawiadomienia o tym fakcie rodziców uczniów.

Zapewnienie opieki (4) odbywa się zgodnie z planem pracy przedszkola oraz szkoły, tj. z tygodniowym rozkładem zajęć dydaktyczno‐wychowawczych, w tym godzin pracy świetlicy, łącznie z zapewnieniem posiłku, jeżeli dziecko z niego korzysta.

Jeżeli rodzic został powiadomiony o strajku, wówczas ma prawo do informacji o sposobie zapewnienia przez szkołę lub przedszkole zajęć opiekuńczych w tym czasie.

Rodzic, jeśli nie otrzyma komunikatu od dyrektora szkoły lub przedszkola, że nauczyciele przystępują do strajku, bez obaw może przyprowadzić lub wysyłać dziecko do szkoły i nie może spotkać się z sytuacją odesłania lub nieprzyjęcia dziecka do placówki oświatowej.

Jeżeli pomimo wskazanych obowiązków dyrektora szkoły lub przedszkola, rodzic nie otrzyma wystarczającej informacji, a placówka nie zapewnia opieki dziecku na czas strajku, powinien zgłosić ten fakt do organu prowadzącego (5) oraz kuratora oświaty (6).

 

  1. Art. 68 ust. 1 pkt 6 i ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. poz. 69, z późn. zm.).
  2. Art. 7 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2018 r. poz. 967, z późn. zm.).
  3. § 18 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. poz. 69, z późn. zm.).
  4. Art. 44 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r. poz. 703) oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204).
  5. Art. 10 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.).
  6. Art. 51 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.).


Komunikat

 

 


Szanowni Państwo

W związku planowanym na dzień 8 kwietnia 2019r. strajku nauczycieli informuję, że nie odbędą się w związku z tym zajęcia dydaktyczno-wychowawcze. W szczególnych przypadkach, kiedy nie będziecie Państwo w stanie zapewnić opieki, szczególnie dzieciom najmłodszym szkoła postara się - mimo wszystko – zadbać o to, aby uczniowie, mogli skorzystać  opieki w szkole. O rozwoju sytuacji będziecie Państwo informowani poprzez komunikaty na drzwiach szkolnych.          

                                                                                      
 Dyrektor Szkoły Bożena Golachowska


 


 

Wyszukiwarka zawodów


Na stronie internetowej RODN WOM; w Częstochowie zamieszczono
wyszukiwarkę zawodów "Wybieram zawód dla siebie"

https://womczest.edu.pl/wybieram-zawod/

Jest to informator o szkolnictwie branżowym z terenu Częstochowy i
powiatów: częstochowskiego, kłobuckiego, lublinieckiego, myszkowskiego
(rok szkolny 2019/2020). Narzędzie to ułatwi uczniom podjęcie decyzji o
wyborze szkoły ponadpodstawowej.zachęcamy do korzystania!

Link do wyszukiwarki znajduje się również w menu Linki, na naszej stronie


 

Tym co służą miastu i Ojczyźnie

grudzień 2018r.



Nasza szkoła w 2018r. otrzymała wyróżnienie Prezydenta Miasta Częstochowy 

   " Tym,  co służą miastu i Ojczyźnie".







 


Ogłoszenia


 




RODO


Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych w Szkole Podstawowej nr 52 im. Małego Powstańca w Częstochowie

W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych zwane w skrócie „RODO”), poniżej pragniemy poinformować o zasadach przetwarzania danych osobowych.

Administrator danych osobowych

 Administratorem Pana/i danych osobowych jest Szkoła Podstawowa nr 52 im. Małego Powstańca w Częstochowie Tel. 34 3659919  e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Inspektor ochrony danych

Jeśli ma Pan/i pytania dotyczące sposobu i zakresu przetwarzania Pana/i danych osobowych w zakresie działania Szkoły Podstawowej nr 52 im. Małego Powstańca w Częstochowie,
a także przysługujących Panu/i uprawnień,  może się Pan/i skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych – Panią Moniką Sławutą za pośrednictwem adresu e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. lub nr  telefonu: 34 362 51 05 wew. 107.

Cel i podstawa prawna do przetwarzania danych osobowych

W naszej szkole gromadzimy, wykorzystujemy i archiwizujemy wiele danych osobowych. 

Celem przetwarzania przez szkołę danych osobowych jest wypełnianie obowiązków publicznych nałożonych na nią przepisami prawa.

W przypadku danych osobowych uczniów, ich rodziców lub opiekunów prawnych jest to przede wszystkim realizacja zadań oświatowych, dydaktycznych i wychowawczych, zagwarantowanie dziecku/uczniowi bezpieczeństwa oraz wypełnianie obowiązku dotyczącego uzupełniania i prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej.

Szkoła przetwarza również dane osobowe pracowników i kontrahentów w celu prawidłowej realizacji umów o pracę, bądź innych umów cywilnoprawnych.

W ramach wykonywania ustawowych obowiązków nasza szkoła przetwarza dane osobowe uczniów, ich rodziców lub opiekunów prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c, lub art. 9 ust. 2 lit. g RODO, czyli wypełniania przez szkołę, w ściśle określonych celach oraz zakresie, na podstawie konkretnych przepisów prawa. Przepisy te znajdują się w szczególności w:

  • ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
  • ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
  • ustawy  z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela,
  • ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych
  • ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy,
  • ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny.

W niektórych przypadkach podstawą przetwarzania danych osobowych uczniów,
ich rodziców lub opiekunów prawnych jest zgoda tj. art. 6 ust. 1 a lub art. 9 ust. 2 lit. a RODO.

Odbiorcy danych osobowych

W związku z przetwarzaniem Pana/i danych osobowych ich odbiorcami mogą być:

  1. organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Częstochowie, Narodowy Fundusz Zdrowia, Urząd Skarbowy, Urząd Miasta Częstochowa, Sądy, Kuratorzy sądowi.
  2. inne podmioty, które na podstawie stosownych umów podpisanych przez Administratora danych pełnią wsparcie administracyjne, w szczególności: Samorządowy Ośrodek Doskonalenia w Częstochowie, Biuro Finansów Publicznych, Vulcan Sp. z o.o.

Okres przechowywania danych

Pana/i dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji wcześniej określonych celów, a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności zgodnie z Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt, który dostępny jest w sekretariacie szkoły.

Prawa osób, których dane dotyczą

W związku z przetwarzaniem Pana/i danych osobowych przysługują Panu/i następujące uprawnienia:

a.    prawo dostępu do danych osobowych, w tym prawo do uzyskania kopii tych danych;

b.   prawo do żądania sprostowania (poprawiania) danych osobowych – w przypadku gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne;

c.    prawo do żądania usunięcia danych osobowych (tzw. prawo do bycia zapomnianym), w przypadku gdy:

  • dane nie są już niezbędne do celów, dla których były zebrane lub w inny sposób przetwarzane,
  • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych,
  • osoba, której dane dotyczą wycofała zgodę na przetwarzanie danych osobowych, która jest podstawą przetwarzania danych i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania danych,
  • dane osobowe przetwarzane są niezgodnie z prawem,
  • dane osobowe muszą być usunięte w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego 
  • z przepisów prawa;

d.   prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych – w przypadku, gdy:

  • osoba, której dane dotyczą kwestionuje prawidłowość danych osobowych,
  • przetwarzanie danych jest niezgodne z prawem, a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych, żądając w zamian ich ograniczenia,
  • Administrator danych nie potrzebuje już danych dla swoich celów, ale osoba, której dane dotyczą, potrzebuje ich do ustalenia, obrony lub dochodzenia roszczeń,
  • osoba, której dane dotyczą, wniosła sprzeciw wobec przetwarzania danych, do czasu ustalenia czy prawnie uzasadnione podstawy po stronie administratora są nadrzędne wobec podstawy sprzeciwu;

e.    prawo do przenoszenia danych – w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  • przetwarzanie danych odbywa się na podstawie umowy zawartej z osobą, której dane dotyczą lub na podstawie zgody wyrażonej przez tą osobę,
  • przetwarzanie odbywa się w sposób zautomatyzowany;

f.     prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych – w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  • zaistnieją przyczyny związane z Pana/i szczególną sytuacją, w przypadku przetwarzania danych na podstawie zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej przez Administratora,
  • przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, 
  • w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych,
  •  w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą jest dzieckiem.

g.    prawo, do cofnięcia zgody w dowolnym momencie  –  w przypadku gdy:

  • przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych i cofnięcie to nie ma wpływu na zgodność przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem, 
  • z obowiązującym prawem.

h.   prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, Infolinia Urzędu 606-950-000, https://uodo.gov.pl/pl/p/kontakt  w przypadku: powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu Pana/i danych osobowych.

 

Obowiązek/ dobrowolność podania danych osobowych

Podanie przez Pana/i danych osobowych jest obowiązkowe w sytuacji, gdy przesłankę przetwarzania danych osobowych stanowi przepis prawa lub zawarta między stronami umowa.

W sytuacji, gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą, podanie przez Pana/ią danych osobowych Administratorowi ma charakter dobrowolny.


 

200 lat szkolnictwa w Dźbowie


     W 2018 roku przypada rocznica 200 lat od momentu powołania do życia Szkoły na terenie  Dźbowa. Ten okrągły jubileusz jest okazją do zaprezentowania historii związanej z obecną częstochowską dzielnicą Dźbów, a w szczególności z zakorzenioną w tej rzeczywistości historią Szkoły Podstawowej, Gimnazjum, a wcześniej Liceum Tak szczególne wydarzenie dla społeczności lokalnej należy uczcić w sposób wyjątkowy. Stąd pomysł utworzenia w 2018 roku, na terenie naszej placówki, Izby Pamięci.

W związku z tą ideą Społeczność Szkoły Podstawowej nr 52 im. Małego Powstańca zwraca się do Państwa o pomoc w zbieraniu eksponatów i pamiątek związanych z życiem szkoły, ale także dzielnicy Dźbów. Będziemy wdzięczni  za udostępnienie do udokumentowania  lub przekazanie wszelkich pamiątek, zdjęć, dokumentów, zeszytów podręczników (np. świadectw szkolnych, dyplomów itp.) W przypadku dokumentów i zdjęć stanowiących wartość dla posiadacza prosimy jedynie o  możliwość ich skopiowania, natomiast przedmioty będziemy uwieczniać  na fotografiach. Za każdą okazaną pomoc będziemy bardzo wdzięczni.

Można się z nami kontaktować telefonicznie  34 365 99 19, za pomocą poczty e –mail:           Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Materiały można dostarczać do sekretariatu szkoły lub przekazywać nauczycielom historii  p. L. Jeziorowskiej i p. A. Anzorge.

                                

Dyrekcja i Grono Pedagogiczne Szkoły Podstawowej nr 52 im. Małego Powstańca.


 

Sukcesy uczniów klas młodszych

październik 2017r.


      Wielkie Gratulacje! 23 października SP nr 21 zorganizowała międzyszkolny konkurs plastyczny pt.: „Kolory jesieni”, na który przybyli uczniowie z kilkunastu częstochowskich i nie tylko szkół. Uczennice klas trzecich i drugiej godnie reprezentowały naszą szkołę. Pierwsze miejsce zdobyła Kornelia Polańska uczennica klasy 3a, wyróżnienie: Kamila Anders kl. 2a i Milena Sówka kl. 3b, podziękowanie za udział przywiozła Kinga Zatoń uczennica klasy 2a. Uczniów do konkursu przygotowały panie: Agnieszka Krętuś, Agnieszka Kulińska i Iwona Rachwał.

Tydzień później 30 października  kolejny sukces! W Szkole Podstawowej nr 15 odbywa się powiatowy konkurs recytatorski pt.: „Jesień w poezji”. Uczennice klasy 2a Kamila Anders i Kinga Zatoń swoimi występami podbijają serca jury i publiczności i równorzędnie zdobywają pierwsze nagrody. Natomiast Filip Świerko uczeń klasy 3a wraca do szkoły z miejscem trzecim. Uczniów przygotowały panie Agnieszka Kulińska i Iwona Rachwał. Brawa dla naszych młodych artystów.


Projekty edukacyjne gimnazjum

 


Projekty edukacyjne gimnazjum    



Ubezpieczenie uczniów

 


INFORMACJA - 

RODO -      

 Wniosek o odszkodowanie - 


 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Impresje patriotyczne


 Patriotyczne Impresje - zakończenie projektu

  listopad 2018r

 


 

         We wrześniu 2017 r. nasza szkoła przystąpiła do realizacji projektu polsko–litewskiego „Patriotyczne Impresje". Projekt połączył  12 szkół - sześć z Polski i sześć z Litwy, które w parach współpracowały przy realizacji poszczególnych zadań.

Szkoły biorące udział w tym projekcie znajdują się na terenie pięciu gmin - Częstochowy, Mykanowa, Poczesnej, Poraja, Rędzin i dwóch rejonów litewskich: wileńskiego i solecznickiego. Celem projektu było nawiązanie współpracy i wzmocnienie relacji pomiędzy uczniami szkół w Polsce i na Litwie, a także ich integracja podczas wspólnych  działań.

         5 listopada 2018 r., przed południem gościliśmy w naszej szkole uczniów i nauczycieli z Gimnazjum w Bezdanach, na Litwie. Czas upłynął szybko podczas wspólnych zajęć plastycznych, muzycznych i tanecznych.

Popołudniem, tego samego dnia, w Szkole Podstawowej nr.8 im. Haliny Poświatowskiej w Częstochowie odbyła się uroczysta gala, gdzie uczestnicy zaprezentowali wypracowane materiały wynikające z realizacji całorocznych zadań. Całości dopełniły pieśni patriotyczne wykonane przez uczniów naszej szkoły wraz z uczennicami z Gimnazjum z Bezdan- naszej szkoły partnerskiej. Polsko-litewski zespół przygotował osiem pieśni patriotycznych od tych tradycyjnych do współczesnych. Opiekę muzyczną sprawowały panie -pani Lidia Jeziorowska i pani Olga Krasodomska. Uczniowie śpiewali pięknie i z serca co zachęciło publiczność do wspólnego śpiewania z przygotowanych specjalnie na tą okazję śpiewników.

Podczas gali finałowej zaprezentowane zostały również na wystawie fotograficznej repliki zdjęć sprzed 100 lat wykonane przez wszystkie uczestniczące w projekcie szkoły. 

Uroczystości poprzedziły warsztaty i zadania, które wykonywali uczestnicy projektu- takie jak udział w grze dydaktycznej, wyrabianie mydła, pisanie listów i życzeń dla Polski, czy nauka tańca ludowego. Nasza szkoła otrzymała certyfikat udziału w projekcie. Projekt koordynowały Lidia Jeziorowska i Urszula Bednarek.

Zapraszamy do obejrzenia dwóch odcinków Telewizji Szkolnej 52 poświeconych tym wydarzeniom.

linki do odcinka TV52:

https://www.youtube.com/watch?v=g2TIYMDvrNw&t=184s

https://www.youtube.com/watch?v=FFJs7HtAY3M


 

 


Replika zdjęcia sprzed 100 lat

czerwiec 2018r.

 

     To jedno zdjęcie- to efekt pracy kilkudziesięciu osób-zacznijmy od początku- Projekt Patriotyczne Impresje, to suma wielu działań zaangażowanych w projekt szkół. Kolejnym zadaniem było wykonanie repliki zdjęcia sprzed 100 lat. Nasi uczniowie wybrali spośród kilkunastu zaproponowanych przez naszych historyków zdjęć. Nasze wybrane przez uczniów zdjęcie to reprodukcja zdjęcia autorstwa Mariana Fuksa. Marszałek Józef Piłsudski z żoną Aleksandrą Szczerbińską i córkami Wandą i Jadwigą przed willą Milusin. Z prawej major Aleksander Prystor (drugi z prawej)i adiutant marszałka porucznik Jerzy Jabłonowski (wg Foto: PAP/Reprodukcja)
Sulejówek ok. 1925. Reprodukcja zdjęcia autorstwa Marina Fuksa.
Zrobienie tej repliki zdjęcia okazało się nie lada wyzwaniem. Szukaliśmy wszystkiego: krzesła z pionowymi listewkami na oparciu, medali, zajączka, poduszek, wiklinowego fotela, ubrań, elementów tła....troszkę to trwało
Dostaliśmy stare mundury górnicze, zostały przerobione na mundury oficerskie.Medale powstały z monet, atrapa otwartych drzwi ze starych pociętych drzwi w znacznej całości drzwi ze naszej szkoły, schodki z ławek, kolumna z przedstawienia.... krzesła , fotele dostarczyli nauczyciele naszej szkoły. 
W scence wystąpili uczniowie naszej szkoły podstawowej i gimnazjum-
Dziękujemy Wam całego serca- byliście rewelacyjnymi modelami. Brawo!!!!

Dziękujemy gorąco naszym nauczycielom za wsparcie naszego projektu, pomoc- wyrzeczenia, poświęcenie, zapuszczanie włosów, brody itp 

 

Gorące podziękowania również naszym bezcennym pomocnikom z obsługi- którzy pomagali w zrobieniu dekoracji, strojach, logistyce całego przedsięwzięcia  oraz niezwykle cierpliwym i wyrozumiałym paniom z kuchni, które przez dwa dni znosiły nasze nieustanne"problemy". Wasza pomoc jest nieoceniona. Dziękujemy również uczniom klas 5 a i 5 b- za udział w sesji fotograficznej i pomoc przy dekoracjach.

 

Dziękują za to koordynatorki projektu "Patriotyczne Impresje " Lidia Jeziorowska i Urszula Bednarek.



Patriotyczne impresje – kolejne zadanie

 

     Od początku roku szkolnego realizujemy kolejne zadania międzynarodowego projektu „Patriotyczne impresje”. Teraz przyszła kolej na fotografię sprzed lat. Każda klasa począwszy od czwartych do gimnazjalnych miała za zadanie poszukać zdjęć związanych z wydarzeniami sprzed 100 lat dotyczącymi odzyskania przez Polskę niepodległości. Na lekcjach historii uczniowie oglądając zdjęcia i dokonując ostatecznie wyboru tylko jednego, dowiadywali się wielu ciekawych rzeczy, zapoznawali z sylwetkami osób oraz miejscami związanymi z walką o niepodległość. Z wybranych przez klasy 12 zdjęć z opisami powstała gazetka. Teraz czeka nas bardzo trudne zadanie polegające na wykonaniu repliki wybranej fotografii. Wspólną decyzją społeczności uczniowskiej i nauczycieli wybraliśmy zdjęcie przedstawiające Józefa Piłsudskiego w otoczeniu żony, córek i żołnierzy przed dworkiem "Milusin" w Sulejówku.


 

 Podsumowanie I części projektu „Patriotyczne impresje”

     12 stycznia w Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II w Częstochowie, odbyło się podsumowanie I etapu międzynarodowego projektu  „Patriotyczne Impresje”. W projekcie bierze udział 6 szkół z Częstochowy i powiatu częstochowskiego oraz przez 6 szkół polskich na Litwie. Na spotkaniu zaprezentowano 12 filmów związanych z odzyskaniem przez Polskę niepodległości, które nosiły wspólny tytuł â€œZ filmowym przewodnikiem po Niepodległości”. Każda ze uczestniczących w projekcie szkół przedstawiła wybraną przez siebie postać lub wydarzenie związane z odzyskaniem przez Polskę niepodległości.  Przed pokazem filmów, przy pomocy Internetu połączyliśmy się z przyjaciółmi Litwy, gdzie również odbywało się podsumowaniu I etapu projektu w Jaszunach.

W uroczystości wzięli udział przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Katowicach, Delegatury KO w Częstochowie, przedstawiciele władz samorządowych i parlamentu oraz ks. Ryszard Umański. Uczestniczyli w niej także uczniowie zaangażowani w realizację projektu, nauczyciele i rodzice.

Nasi uczniowie z  zespołu Dominanta zaśpiewali w trakcie spotkania pieśni patriotyczne. Przed nami realizacja kolejnych etapów projektu oraz gala finałowa, która odbędzie się w październiku 2018 roku.

Zachęcamy wszystkich do obejrzenia filmów na stronie facebooka „Patriotyczne impresje”.

link: https://www.youtube.com/watch?v=aSZKncoxwvI&feature=youtu.be


Videorelacja z wyjazdu edukacyjnego naszych uczniów na Litwę w dniach 09-12 listopada 2017

https://www.youtube.com/watch?v=Srif1XzGoPQ&t=8s

https://www.youtube.com/watch?v=6jgpiTM1uq4&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=9ig_9QpLS_U


Patriotyczne Impresje - wyjazd na Litwę.

W dniach 9-12 listopada 2017 r uczniowie naszej szkoły z opiekunem p. U. Bednarek brali udział w wyjeździe edukacyjnym związanym z projektem "Patriotyczne Impresje". W projekcie uczestniczą 2 szkoły z Częstochowy i 4 z Powiatu Częstochowskiego oraz 6 polskich szkól z Litwy

Nasza wyprawa rozpoczęła się wczesnym rankiem 9 listopada, a pierwszym przystankiem była miejscowość Suchowola związana z ks. Jerzym Popiełuszką, dowiedzieliśmy się, że tam również znajduje sie  środek Europy. W późnych godzinach wieczornych dojechaliśmy do Wilna. Pomimo zmęczenia wielogodzinną podróżą udaliśmy się na nocne zwiedzanie Wilna. Przed Matką Boską Ostrobramską zmówiliśmy krótką modlitwę a pani Dyrektor KO Alicja Janowska pokazała nam miejsca o szczególnej wadze dla mieszkającej tu ludności polskiej. Następny dzień to wizyta w szkole partnerskiej w Bezdanach. Wspólnie wykonaliśmy drzewo przyjaźni, zwiedziliśmy szkołę i okolice, zobaczyliśmy miejsce związane z postacią J. Piłsudskiego, a po gorącym posiłku wspólnie śpiewaliśmy różne utwory. Przekonaliśmy się, że język litewski jest naprawdę trudny. Po powrocie do Wilna i wspólnym podwieczorku z naszymi partnerami  odbyła się prezentacja na temat montażu filmu, zakończona wspólnym śpiewaniem. O tym jak ważne jest święto 11 listopada na Litwie dowiedzieliśmy się następnego dnia. Wtedy odwiedziliśmy miejsca szczególnie ważne dla wszystkich Polaków na Litwie, cmentarz na Antokolu i na Rossie. Złożyliśmy kwiaty i zapaliliśmy znicze na cmentarzu na Antokolu, następnie wszyscy zaśpiewaliśmy Hymn. Nasze uczennice Alicja i Maja wystąpiły w tym wydarzeniu jako poczet flagowy. Na cmentarzu na Rossie wzięliśmy udział w oficjalnych uroczystościach a nasza delegacja wśród bardzo wielu innych złożyła kwiaty i zapaliła znicze przed pomnikiem Matki i serca Syna (Józefa Piłsudskiego). Następnie o historii tego cmentarza i o pochowanych tam ludziach opowiedziała nam pani Łucja, która towarzyszyła nam również w innych ważnych miejscach i opowiedziała o Wilnie. Odwiedziliśmy jeszcze cmentarz i pałac w Jaszunach. Późnym wieczorem przyjechaliśmy do Solecznik. 

Ostatni dzień naszego pobytu na Litwie rozpoczęliśmy wizytą w Ponarach, gdzie o potwornej zbrodni opowiedziała nam p . A. Janowska. Po złożeniu kwiatów udaliśmy się do miejscowości Troki, gdzie uczestniczyliśmy w Polskiej Mszy, a następnie obejrzeliśmy piękny zamek na wodzie.Zmęczeni, ale zadowoleni i pełni  wróciliśmy późnym wieczorem. Nasz pobyt mogą podsumować słowa jednego z uczestników tej patriotycznej wycieczki- "że cieszymy się że mogliśmy być w tych miejscach, właśnie w tym szczególnym czasie, bo to już chyba się w życiu nie powtórzy.


 

   

Od września nasza szkoła wraz z 5 szkołami z Polski i 6 polskimi  szkołami z Litwy bierze udział w projekcie  "Impresje  patriotyczne". Szkoły zostały połączone w pary  i będą współpracowały przy realizacji poszczególnych elementów zadania. Szkoła  Podstawowa Nr52 w Częstochowie będzie współpracowała ze Szkołą  Polską w Bezdanach,

Zadanie realizowane będzie w dwóch etapach w 2017 i 2018r.  Każdy etap  przebiegać będzie pod innym hasłem i charakteryzować go będzie praca nad innym rezultatem zadania.

2017r.  pn."Z filmowym  przewodnikiem po niepodległości".

2018r.  pn."O Niepodległej artystycznie".

Szkoły partnerskie będą w stałym kontakcie, planując, monitorując i wykonując  poszczególne elementy zadania. W czasie realizacji   zadania odbędą się 2 wizyty kontaktowe, podczas których liderzy poszczególnych szkół będą mogli doskonalić swoje umiejętności, wspólnie  przedyskutować sposób realizacji zadania, zaplanować je. Każda  wizyta wzbogacona zostanie wycieczką dydaktyczno-wychowawczą do ważnych dla Polaków miejsc historycznych.

W naszej szkole koordynatorami projektu jest p. Urszula Bednarek i Lidia Jeziorowska.


 

Rekrutacja do szkół podstawowych


Adres strony do logowania:


https://naborsp-kandydat.vulcan.net.pl/czestochowa/News


HARMONOGRAM NABORU DO SZKÓŁ PODSTAWOWYCH Częstochowa 2017

LP Nazwa etapu Data rozpoczęcia Data zakończenia
 1  Przygotowanie wdrożenia 14.03.2017  21.03.2017
 2  Szkolenie użytkowników z placówek 07.04.2017  07.04.2017
 3  Wprowadzanie oferty placówek 07.04.2017  12.04.2017
 4  Weryfikacja oferty 18.04.2017  19.04.2017
 5  Publikacja oferty –otwarcie strony dla rodziców  20.04.2017 godz. 9.00 
 6  Wprowadzanie zgłoszeń/wniosków przez rodziców  20.04.2017 godz. 9.00  12.05.2017 godz. 15.00
 7  Zakończenie etapu wprowadzania zgłoszeń/wniosków przez rodziców 12.05.2017 godz. 15.00
 8  Wprowadzanie i weryfikacja zgłoszeń/wniosków przez placówki  20.04.2017 godz. 9.00  16.05.2017 godz. 15.00
 9  Zamknięcie naboru do oddziałów sportowych  7.05.2017 godz. 15.00 
10  Sprawdzian uzdolnień kierunkowych SUK  08.05.2017  
11  Wprowadzanie sprawdzianu uzdolnień kierunkowych  09.05.2017 godz.9.00  09.05.2017 godz.15.00
12  Publikacja wyników SUK  10.05.2017 godz.9.00 
13  Szeregowanie listy chętnych  17.05.2017 godz. 9.00  17.05.2017 godz. 15.00
14  Symulacja naboru  19.05.2017 19.05.2017 
15  Pobieranie listy zakwalifikowanych  22.05.2017 godz. 9.00  22.05.2017 godz. 15.00
16  Publikacja listy zakwalifikowanych –otwarcie strony rodzic  23.05.2017 godz. 9.00 
17  Potwierdzanie woli przez rodziców  23.05.2017 godz. 9.00  30.05.2017 godz. 15.00
18 Wprowadzanie potwierdzeń woli przez placówki  23.05.2017 godz. 9.00  31.05.2015 godz. 15.00
19 Pobieranie listy przyjętych  01.06.2015 godz. 9.00  01.06.2015r godz. 12.00

 

 Pliki do pobrania

Czestochowa_kandydat__wniosek_do_recznego_uzupelniania_2017- poza obwodem

Czestochowa_obwodowy_zgloszenie_wraz_z_oswiadczeniem_do_recznego_uzupelniania

Czestochowa_oswiadczenie_o_samotnym_wychowywaniu

Czestochowa_oswiadczenie_o_wielodzietnosci

 

 


 

Stołówka szkolna

Obiady na stołówce szkolnej - od 9 września 2019r.

Cena za obiad w miesiącu wrześniu wynosi - 4 zł.


 

 

REGULAMIN STOŁÓWKI

w Szkole Podstawowej nr 52  im. Małego Powstańca w Częstochowie

 I. UPRAWNIENIA DO KORZYSTANIA ZE STOŁÓWKI:

  1. Stołówka jest miejscem spożywania posiłków przygotowywanych na miejscu przez pracowników kuchni.
  2. Ze stołówki mogą korzystać uczniowie Szkoły Podstawowej nr 52 oraz Gimnazjum nr 21  oraz  nauczyciele i pracownicy placówki.
  3. Ze stołówki korzystają uczniowie wnoszący opłaty indywidualnie oraz Ci, których dożywianie finansuje: MOPS lub Dyrektor szkoły.
  4. Z wyżywienia można korzystać na początku lub w trakcie roku szkolnego, po uprzednim wypełnieniu  deklaracji i umowy.

 II. STOŁÓWKA ZAPEWNIA WYŻYWIENIE W FORMIE OBIADU.

 III. WYSOKOŚĆ  OPŁAT  ZA  WYŻYWIENIE 

  1. Ustalana jest przez intendenta i podawana do wiadomości  na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej szkoły.
  2. Zwrotu kosztów dokonuje się w formie odpisu z należności za posiłki w następnym miesiącu i uzgadnia indywidualnie z intendentem szkoły. Stanowi to obowiązek rodzica.
  3. Do odpisu  kwalifikują się tylko te dni nieobecności dziecka, o których rodzic powiadomił szkołę  - osobiście lub telefonicznie. 
  4. Nie będzie odliczeń za pierwszy dzień nieobecności dziecka.

IV. WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA WYŻYWIENIE DLA  NAUCZYCIELI I PERSONELU SZKOŁY JEST WYŻSZA NIŻ DLA UCZNIÓW.

V. SPOSÓB DOKONYWANIA WPŁAT.

1. Od dnia 1 września 2017r. wpłaty na obiady będą dokonywane na nowe konto bankowe podane poniżej.

Sprzedawca: Gmina Miasto Częstochowa

ul. Śląska 11/13

42-217 Częstochowa

NIP: 573-274-58-83

Nazwa jednostki dokonującej sprzedaży: Szkoła Podstawowa nr 52 im. Małego Powstańca

Adres jednostki dokonującej sprzedaży:

42-271 Częstochowa,  ul. Powstańców Warszawy 144a

Rachunek bankowy : 22 1030 1104 0000 0000 9316 8001

W tytule płatności należy  wpisać: Gmina Miasto Częstochowa imię i nazwisko dziecka oraz SP nr 52 za obiady w miesiącu …………. 

 

2. Opłat należy dokonywać do piątego każdego miesiąca, w którym następuje korzystanie z posiłków.

3. W przypadku nieuzasadnionego nieuregulowania opłaty do 5-go każdego miesiąca, dziecko zostaje skreślone z listy obiadowej co wiąże się z nie wydaniem posiłku. Rodzic będzie zobowiązany do uiszczenia opłaty za pięć pierwszych dni miesiąca.

VI. INFORMACJE:

  1. Informacje o aktualnym jadłospisie, oraz o opłatach za wyżywienie wywieszane
    są na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej szkoły.
  2. Posiłki przygotowywane są zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia.
  3. Miesięczny jadłospis układa intendent, natomiast ostatecznie zatwierdza go Dyrektor szkoły.

VII. ZASADY ZACHOWANIA W STOŁÓWCE:

  1. Podczas wydawania posiłków zabrania się pobytu w pomieszczeniach stołówki osobom nieupoważnionym, w tym również rodzicom uczniów.
  2. Podczas spożywania posiłków obowiązują zasady kulturalnego zachowania.
  3. Rodzice oraz ich pociechy mogą zgłaszać propozycje dań obiadowych.

 


 

 

DEKLARACJA  i  UMOWA NA KORZYSTANIE Z WYŻYWIENIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 52


 

Zapisz

Doradztwo zawodowe


 Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego

link do strony: http://www.koweziu.edu.pl/


Ewaluacja zewnętrzna


     W dniach 12- 13 stycznia 2015  w naszej szkole prowadzona była przez wizytatorów Kuratorium Oświaty w Katowicach - Delegaturę w Częstochowie  ewaluacja zewnętrzna. Jesteśmy bardzo dumni, bo w badanym wymaganiu RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE otrzymaliśmy najwyższy wynik A.

Zapraszamy do przeczytania raportu.      


STREFA ABSOLWENTA


Drodzy Absolwenci!

    Będziemy wdzięczni, gdy podzielicie się z nami, do jakich gimnazjów uczęszczacie, o jakim profilu wybraliście klasy? W tym celu serdecznie prosimy o udzielenie kilku cennych dla nas informacji. Ankieta jest w pełni anonimowa.

     Jeżeli chcieliby Państwo uaktualnić zgromadzone przez nas informacje lub rozszerzyć listę sławnych absolwentów, proszę o kontakt na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. w temacie wpisując: Losy absolwentów.

załącznik do pobrania: ankieta


Znani absolwenci z naszej szkoły

1.nauczyciele

2.służba zdrowia

3.prawnicy

4.urzędnicy

5.duchowni

6.przedsiębiorcy

7.psycholodzy

8.służby mundurowe

9.żołnierze

10.sportowcy

11.artyści

12.tancerze


 



RZECZNIK PRAW UCZNIA


Rzecznikami praw ucznia w naszej szkole są: pani Katarzyna Górniak i pan Ireneusz Jura. Spoko


Zapisz

Kadra pedagogiczna


Nauczyciele 2018/2019

 

GOLACHOWSKA BOŻENA - dyrektor szkoły

KŁOS KATARZYNA - wicedyrektor szkoły

 

BEDNAREK URSZULA - technika, plastyka, zajęcia informatyczne

BIELECKA AGNIESZKA - matematyka

BIGDOWSKA MONIKA - wychowanie fizyczne, EDB, gimnastyka korekcyjna

BIŃCZYK PIOTR - matematyka, zajęcia informatyczne

DĘBSKA-KOŁODZIEJCZYK MAGDALENA - chemia, biologia

FUJARSKI SŁAWOMIR - wychowanie fizyczne, pedagogika opiekuńczo wychowawcza

GÓRNIAK KATARZYNA - religia

GRABARCZYK JADWIGA - matematyka

GRAJCAR MAŁGORZATA -wychowanie fizyczne, nauczanie początkowe i wychowanie przedszkolne, gimnastyka korekcyjna

JAŁOWIECKA-FRANIA  AGATA - logopeda

JARZĄBEK MICHAŁ - język polski

JEZIOROWSKA LIDIA - muzyka, historia

ANZORGE ANETA - historia, WOS, EDB

KNAŚ-WRÓBEL LIDIA - edukacja wczesnoszkolna, wychowanie fizyczne, gimnastyka korekcyjna

KONIECKI TOMASZ - język angielski, język niemiecki

KRĘTUŚ  AGNIESZKA - edukacja wczesnoszkolna

KRZEŚ EDYTA - pedagog, WDŻ, doradztwo zawodowe

KULIŃSKA AGNIESZKA - edukacja wczesnoszkolna, zajęcia informatyczne

KURLETO MAGDALENA - język niemiecki

KUŚMIERSKA RENATA - nauczyciel wspomagający

LICHOTA -ABOUD JOLANTA - edukacja wczesnoszkolna

GOŁĄB OLGA - fizyka

MROCZEK  DAGMARA - język angielski

ODYJAS –PIELAT DOROTA - geografia, przyroda

ORMAN  IWONA - edukacja wczesnoszkolna

PALACZ JOANNA - język angielski

PIEKARCZYK MAŁGORZATA - język polski

RACHWAŁ  IWONA - edukacja wczesnoszkolna

RACZYŃSKA MAŁGORZATA -wychowawca świetlicy

RUDOLF JACEK - informatyka, technika

RUDZIŃSKA LENA - język niemiecki, geografia

RUSINEK-NOWAK BARBARA - nauczyciel bibliotekarz

SENDERECKA AGNIESZKA - język polski

SKUBAŁA MAŁGORZATA -edukacja wczesnoszkolna

WITUSIŃSKA  MARIA - religia

 


 

Wielki sukces naszej uczennicy!


Uczennica naszej szkoły – Aleksandra Zawilińska zdobyła tytuł Laureatki Wojewódzkiego Konkursu z Języka Polskiego z Elementami Historii.

W konkursie udział wzięło 9544 uczniów z województwa śląskiego, reprezentujących 1012 placówek oświatowych (szkół).

Do etapu rejonowego zakwalifikowało się 156 uczestników, a etap wojewódzki osiągnęło 53. Zaszczytnym mianem Laureata może się pochwalić 36 uczniów z całego województwa. Wśród nich Ola Zawilińska, która uzyskała najwyższy wynik punktowy (jeden z dwóch) – 47 pkt/50. To olbrzymi sukces!

Uroczystość wręczenia Laureatom okolicznościowych dyplomów odbyła się w dniu 25 marca 2014r. Laureaci byli także zwolnieni z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu zewnętrznego dla uczniów klas szóstych kończących szkołę podstawową.

Ola Zawilińska została laureatką Nagrody Prezydenta Miasta Częstochowy dla uczniów szczególnie uzdolnionych.

Uczennicę do konkursu przygotowały: język polski – p. Małgorzata Piekarczyk, historia – p. Lidia Jeziorowska

Życzymy Ci Olu , dalszych wspaniałych sukcesów w kolejnych etapach edukacyjnych.


Rok szkoły w ruchu

 


Od wielu lat w naszej szkole staramy się krzewić ideę kultury fizycznej i sportu.

Naszym mottem jest cytat E. Hemingwaya, który brzmi:

„Sport uczy jak wygrywać

Sport uczy jak przegrywać

Sport uczy jak żyć.”

     W tym też duchu staramy się realizować nasze zajęcia sportowe zarówno lekcyjne jak i pozalekcyjne. Poprzez organizację różnorodnych akcji o charakterze rekreacyjno-sportowym udaje nam się zaszczepić w dzieciach potrzebę rozwijania aktywności fizycznej , swoich umiejętności ruchowych i zainteresowań. Nasza szkołą aktywnie uczestniczy w Miejskich Igrzyskach Młodzieży Szkolnej i zajmuje wysokie lokaty w ogólnym rankingu oraz w  pojedynczych konkurencjach  sportowych. Na przestrzeni lat 1999-2013 we współzawodnictwie sportowym szkół podstawowych nasze dziewczęta zajmują 6 miejsce w klasyfikacji ogólnej.

Poniżej przedstawiamy przykłady z działalności sportowej naszej szkoły:

      Inauguracja Szkolnego Roku Sportowego to uroczystość , która odbywa się w naszej szkole zawsze na początku września. W ramach tej imprezy otwieramy rywalizację międzyklasową o Puchar Dyrektora Szkoły. Klasy rywalizują ze sobą w rożnych konkurencjach sportowych w tym dniu, ale i potem przez cały rok. W czerwcu najlepsza klasa zdobywa upragniony puchar.

Ważnym elementem  tej uroczystości jest zapoznanie uczniów  z ceremoniałem olimpijskim na który składa się: przemarsz pocztu flagowego i wciągnięcie flagi olimpijskiej, złożenie ślubowania przez wszystkich uczniów, zapalenie znicza olimpijskiego przez wybitnego  sportowca szkoły. Wszystko to  odbywa się przy dźwiękach  hymnu olimpijskiego i jest wtedy bardzo uroczyście a my czujemy się jak na prawdziwej olimpiadzie.

         Tydzień Sportu – celem tego dużego projektu byłą   integracja społeczności szkolnej i rodziców poprzez realizację wspólnych działań sportowych jak:

- Turniej piątek piłkarskich

-konkurs plastyczny  „Moja ulubiona dyscyplina sportowa:

-konkurs poetycki –Wiersz o tematyce sportowej

-konkurs na najsprawniejszą klasę w szkole na podstawie Testu Denisiuka

-prezentacja osiągnięć sportowych na świetlicy szkolnej

-aktywne przerwy śródlekcyjne na sportowo

-festyn rodzinny z licznymi konkursami sportowymi w których udział brały całe rodziny.

     Bardzo ciekawą imprezą o charakterze sportowym było otwarcie Roku sportowego tematyką „Gry i zabawy  sportowe pokolenia wojny.”

Cofając się do lat młodości naszych dziadków i pradziadków, chcieliśmy pokazać uczniom jak wyglądały stare zabawy w które bawiła się młodzież czasów pokolenia wojny. Nasza szkoła nosi imię Małego Powstańca , chcieliśmy też  w tern sposób przybliżyć uczniom  zwykłe  życie  małych powstańców, zabawy które pomogły im choć na chwilę oderwać się od trosk związanych z  okrutną wojną , która si ę wtedy toczyła.

Dzieci próbowały swoich sił w takich konkurencjach jak: gra w klasy, skakanie w gumę, podbijanie małej piłeczki zwanej Zośką oraz gra w kapsle.

     Ulubionym dniem dzieci w   szkole jest 1 czerwca -Dzień Dziecka. My obchodzimy go oczywiście  na sportowo.

Czasami są to rozgrywki sportowe na boisku szkolnym a czasami organizujemy rajdy, marsze na kilka kilometrów po naszej okolicy, które zakończone są zabawami , śpiewami i pieczeniem kiełbasek.

Posiadamy też  na własność super fajną maskotkę sportową naszej szkoły Orliczka , który dopinguje nas do zwycięstwa i towarzyszy podczas wszystkich imprez sportowych.

Nasz sportowy ceremoniał, cheerleaders.

 

 

PREZENTACJA SUKCESÓW I OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW NA FORUM SZKOŁY.

 

ATRAKCYJNE I CIEKAWE LEKCJE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W NASZEJ SZKOLE.

scenariusze lekcji:       Piłka koszykowa kl.6          Gry i zabawy na czworakach kl.2

 

PROGRAM ROZGRYWEK O PUCHAR DYREKTORA SZKOŁY

 

DOSKONALENIE I KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

Doskonalenie zawodowe nauczycieli.    Zaświadczenia ze szkoleń


Erasmus + "Energy for life"


Program realizowany jest dzięki dofinansowaniu z środków Unii Europejskiej.


linki do stron projektu:  https://twinspace.etwinning.net/24535     http://erasmusenergyforlife.weebly.com/


 czerwiec 2019r.


                  

    Podsumowanie projektu Erasmus+ „Energy for life”

     6 czerwca odbyły się zebrania nauczycieli z rodzicami. Oprócz poznania ocen końcowych swoich dzieci, był też moment na specjalnie przygotowaną prezentację. Chodziło o podsumowanie projektu Erasmus + „Energy for life”, który kończy się w tym roku szkolnym. Po pokazie rozmawialiśmy z rodzicami, którzy byli naprawdę zaskoczeni, że przez te trzy lata wykonano tak wiele aktywności. Najciekawszymi okazały się dziennik Weafa i makieta „Zielonego miasta”.

https://www.youtube.com/watch?v=hprrNPxRV1I

https://www.youtube.com/watch?v=e-bJa36CFHI&feature=youtu.be

W pierwszym tygodniu czerwca uczniowie naszej szkoły podsumowali swoją trzyletnią pracę nad czterema żywiołami. Przeprowadzali eksperymenty z udziałem ognia, wody, powietrza i ziemi, wyciągali wnioski z zaobserwowanych zjawisk, ugruntowali swoją dotychczasową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych oraz czerpali ogromną przyjemność z możliwości bycia naukowcem. Nauka poprzez zabawę w doświadczanie pomogła uczniom zrozumieć zawiłości zjawisk przyrodniczych.

W dniu 17 czerwca obchodziliśmy Dzień Dziecka w naszej szkole. Zorganizowaliśmy wiele zajęć dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Ideą tego dnia było podzielenie szkolnego placu zabaw na wiele stacji, które każda klasa miała odwiedzić. Społeczność szkolna miała okazję współpracować i rywalizować w zadaniach związanych ze sportem, przyjaźnią i 4 elementami. Po raz kolejny promowaliśmy projekt Erasmus + „Energia do życia”. Każdy z uczniów  mógł zrobić latający samochód, śluz i przeprowadzić eksperymenty chemiczne.


 

maj 2019r.


 Wizyta w Rumunii

     W dniach 27 – 30 maja 2019 roku pani dyrektor Bożena Golachowska oraz nauczycielki języka angielskiego pani Dagmara Mroczek i pani Joanna Palacz wzięły udział w spotkaniu roboczym projektu Energia do życia programu Erasmus+ w Rumunii w mieście Tecuci (czyt. Tekuć) . Nauczyciele pracowali na raportem końcowym projektu, poznawali tradycje i kulturę kraju gospodarza oraz brali udział w konferencji promującej projekt oraz program Erasmus+. To ostatnie już spotkanie z naszymi partnerami z Chorwacji, Francji, Grecji, Hiszpanii, Rumunii i Włoch. Wizyta w Rumunii kończy trzyletnią współpracę w oparciu o 4 żywioły.


 kwiecień 2019r.


  

Wizyta robocza w Hiszpanii

     W dniach 01-05 kwietnia uczennice Paulina Ługowska, Maja Mazur, Oliwia Tomalska oraz nauczyciele p. Urszula Bednarek i p. Tomasz Koniecki wzięli  udział w drugiej wymianie uczniów projektu „Energy for life”, który realizowany jest w naszej szkole w ramach programu Erasmus+.

Spotkanie odbyło się w hiszpańskim miasteczku Tomelloso, które znajduje się ok. 150 km od  Madrytu. Wśród uczestników spotkania znaleźli się również nauczyciele i uczniowie z pozostałych  krajów partnerskich, z którymi współrealizujemy projekt.

Program wizyty rozpoczął się od przedstawienia muzycznego zaprezentowanego przez uczniów hiszpańskiej szkoły, następnie nauczyciele zostali oprowadzeni po szkole gdzie zapoznali się z zasadami i obyczajami tam obowiązującymi. Popołudniu rozpoczęły się prace nad jednym z głównych produktów końcowych projektu tj. makietą „ Zielonego Miasta”.

Drugi dzień spotkania rozpoczął się od wizyty kuratora, który przedstawił nauczycielom System Edukacji obowiązujący w Hiszpanii. Następnie zarówno uczniowie jak i nauczyciele kontynuowali pracę nad makietą „Zielonego Miasta”. Popołudniu nauczyciele zwiedzili „Muzeum Etnograficzne”, natomiast uczniowie poznawali zwyczaje i tradycje panujące wśród hiszpańskich rodzin.

Trzeci dzień to wizyta znajdującym się ok. 250km od Tomelloso Oceanarium w Walencji, gdzie uczniowie i nauczyciele mogli podziwiać piękne okazy ryb i ssaków z całego świata.

W czwartym dniu wizyty uczniowie i nauczyciele brali udział w bardzo interesujących warsztatach dotyczących odnawialnych źródeł energii, które odbyły się w miasteczku Villacanas oraz zwiedzili zamek Consuegra i znane z powieści Miguela de Cervantesa wiatraki Don Kichota.

W ostatnim dniu wizyty odbyło się spotkanie online poprzez platformę etwinning gdzie uczniowie wykonali wspólnie piosenkę „Let’s change climate”. Nauczyciele omawiali ostatnie działania, które zostaną wykonane w ramach projektu, uznano również, że wszystkie kraje powinny ubiegać się o przyznanie „Odznaki Jakości” na platformie etwinning  .

Wyjazd przyczynił się do rozwinięcia świadomości dotyczących czterech żywiołów, wymiany doświadczeń kulturowych oraz nawiązania nowych kontaktów. Uczniowie wszystkich krajów nie ukrywali wzruszenia podczas pożegnania.


marzec 2019r.


 

  

Dzień promocji projektu Erasmus+ „Energia do życia”

W dniu 5 marca 2019 roku naszą szkołę odwiedzili zaproszeni z sąsiednich szkół uczniowie z klas III - VI wraz z opiekunami. Gościliśmy reprezentację Szkół Podstawowych Nr 2, 8, 12, 13, 20, 21, 38 i 39. Uczniowie zostali powitani przez p. dyr B. Golachowską i zaproszeni do wspólnej zabawy wokół 4 żywiołów i robotyki. Nauczyciele p. Jolanta Lichota – Aboud,      p. Magdalena Dębska – Kołodziejczyk, p. Dorota Odyjas – Pielat, p. Olga Gołąb oraz p. J. Rudolf przygotowali warsztaty dotyczące powietrza, ognia, ziemi, wody i programowania. Uczniowie poznawali techniki i metody wykorzystywane podczas pracy nad projektem, dzięki czemu wzbogacili swoją wiedzę z zakresu chemii, biologii, fizyki, informatyki i przyrody.  Otrzymali oni także drobne upominki i gadżety promujące projekt „Energia do życia”. Przeprowadzona na koniec zajęć ewaluacja pokazała, że wszyscy uczestnicy wspaniale się bawili i będą odwiedzać stronę internetową projektu, by wyszukać więcej pomysłów.

 link do reportażu TV Orion http://www.tvorion.pl/?action=show_news&idNews=26973


styczeń 2019r.


Erasmus+Robotyka

Styczeń był w naszej szkole miesiącem robotów.

Elementy z robotyki zostały wprowadzone na zajęciach z informatyki w klasach 4, 5, 6. Uczniowie użytkują  4 roboty. Phantom jest interaktywnym robotem edukacyjnym, który poprzez aplikację mobilną oraz powiązane z nią doświadczenia i eksperymenty wprowadza uczniów w świat nowych technologii.


 grudzień 2018r.


 

Erasmus+Ogień

W grudniu nasi uczniowie wykonywali aktywności związane z ogniem.

Na lekcjach plastyki za pomocą różnych technik przedstawiali smoki. Były to smoki wydrapane, wyklejane w formie reliefu i narysowane na kolorowej podmalówce.

Na technice dzieci wykonywały świeczniki z elementami wcześniej zasuszonych liści z motywem świąteczno-zimowym.

Na lekcjach przyrody uczniowie klasy 4b  Jakub i Wiktor przeprowadzili ciekawe , doświadczenia z ogniem .Wiktor udowodnił ,że gdy pod naczyniem zabraknie tlenu płomień świeczki zgaśnie. Jakub pokazał zaburzoną równowagę palącej się z obu stron świecy, która zachowuje się jak wahadło.


 listopad 2018r.


Erasmus+Powietrze

Listopad był miesiącem, w którym nasi uczniowie wykonywali aktywności związane z powietrzem. Oto co na lekcjach przyrody, geografii, plastyki, chemii, fizyki, matematyki i biologii wykonali uczniowie. Na lekcjach przyrody uczniowie  klas czwartych obserwowali  "  produkcję"  tlenu  przez moczarkę kanadyjską w procesie fotosyntezy , a także na podstawie doświadczenia wnioskowali jak zachowuje się powietrze ciepłe i zimne. Uczniowie klasy 4b wykazali się wielką pomysłowością budując niebanalne wiatromierze . Na lekcji  geografii uczniowie poznawali wpływ mas powietrza na klimat Polski. Na zajęciach plastyki i techniki uczniowie wykonywali prace inspirowane ruchem powietrza -typu mobile. Klasy 5 wykonały fantastyczne stworzenia o poruszającej się na fali powietrza strukturze. Jesienne podmuchy i wichury stały się także tematem prac z unoszonymi przez wiatr parasolami czy kołysanymi, wolno opadającymi liśćmi wykonanymi w technikach graficznych (frotaż czy odbitki z farby). W klasach piątych odbyła się lekcja biologii poświęcona roli składników powietrza takich jak dwutlenek węgla i para wodna (woda) w przebiegu procesu fotosyntezy. Uczniowie obserwowali również doświadczenie potwierdzające, iż jednym z produktów fotosyntezy jest tlen – najważniejszy składnik powietrza. Z kolei na lekcjach chemii w klasach siódmych uczniowie poznawali powietrze jako mieszaninę jednorodną gazów. Doświadczalnie badali przybliżony skład powietrza, określali jego właściwości. Poznali bliżej niektóre stałe i zmienne składniki powietrza (tlen, tlenek węgla (IV), azot, gazy szlachetne, wodór). Uczniowie klas ósmych mieli za zadanie wykonać skalę porostową. Jest to skala, która poprzez obserwacje typów plech porostów rosnących na korze drzew liściastych, pozwala ocenić poziom zanieczyszczenia powietrza tlenkiem siarki (IV) na danym terenie. Porosty pełnią tu rolę gatunku wskaźnikowego (bioindykatora). Z przygotowanymi przez siebie skalami uczniowie wyszli na lekcję terenową, by ustalić jakie jest stężenie tego zanieczyszczenia w powietrzu w okolicach szkoły. Wnioski z lekcji: stężenie dwutlenku siarki w powietrzu wokół szkoły waha się w granicach 100 -170 μg SO2/m3, a czasami nawet powyżej tej wartości. Jest to bardzo duże zanieczyszczenie. Na lekcjach fizyki w klasie 7 uczniowie przeprowadzili doświadczenie, w którym obserwowali w jaki sposób gaz wywiera nacisk na ścianki zbiornika, w którym się znajduje oraz na powierzchnię przedmiotów znajdujących sie w zbiorniku. Do doświadczenia użyto pojemnik próżniowy oraz piankę do włosów. W trakcie doświadczenia uczniowie zaobserwowali iż w miarę pompowania pianka zaczęła pęcznieć. Cisnienie powietrza w pęcherzykach  pianki dopasowalo się do zmniejszajacego się ciśnienia zewnętrznego w naczyniu co spowodowało zmianę objętości piany. Na lekcjach matematyki uczniowie rozwiązywali zadania związane z powietrzem.


 

Europejski rok dziedzictwa kulturowego

  W dniu 29 listopada uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w telekonferencji zorganizowanej w ramach realizacji programu Erasmus + „ Energy for life”. Spotkanie dotyczyło obchodów  „Europejskiego roku dziedzictwa kulturowego”. Uczniowie przygotowali prezentacje multimedialne dotyczące tradycji, budynków historycznych oraz potraw regionalnych. W telekonferencji brali udział uczniowie klasy 1b, 2a oraz Maja Mazur, Oliwia Tomalska, Kacper Bator ,Tymoteusz  Lewandowski, którzy opowiadali o naszych tradycjach. 


 Finał patriotycznego projektu powiązany z promocją projektu Erasmus+ "Energia dla życia"

     Al. Sienkiewicza w dniu 08.11.2018  była miejscem finału projektu „100 miejsc pamięci na 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości”.

Organizatorem przedsięwzięcia była nasza szkoła, która realizuje projekt Erasmus+ „Energia dla życia”. Projekt dotyczy czterech żywiołów: wody, ognia, ziemi i powietrza. Szkoła współpracuje z sześcioma krajami w Europie takimi jak Grecja, Francja, Włochy, Hiszpania, Chorwacja i Rumunia. W ramach obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości szkoła włączyła się  w miejskie obchody tej uroczystości. Uczniowie z klas VIb i VIa zapalili razem 100 zniczy poległym bohaterom w obronie ojczyzny na cmentarzu Św. Rocha i przed Pomnikiem Nieznanego Żołnierza, co wiąże się z symbolem ognia. Uczniowie zwiedzali pomniki poległych i słuchali informacji o niezłomnych częstochowskich bohaterach, o których opowiadał im historyk dr Juliusz Sętowski kierujący Ośrodkiem Dokumentacji Dziejów Częstochowy. Następnie przed Pomnikiem Nieznanego Żołnierza uczniowie zapalili znicze, wysłuchali wystąpienia wiceprezydenta Miasta Częstochowy, doktora  Ryszarda Stefaniaka. Głos zabrała również  Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 52 im. Małego Powstańca pani mgr Bożena Golachowska,  organizatorka przedsięwzięcia. Następnie  uczniowie wspólnie z wiceprezydentem  Miasta Częstochowy panem doktorem  Ryszardem Stefaniakiem wypuścili w niebo 100 białych  gołębi, które symbolizowały powietrze,  a ich biel stała się symbolem wolności  Polski.

Wiadomości dotyczące naszego przedsięwzięcia dostępne są na stronie internetowej Dziennika Zachodniego oraz Telewizji Orion.

https://dziennikzachodni.pl/czestochowa-spolecznosc-sp-nr-52-w-wyjatkowy-sposob-uczcila-100lecie-niepodleglosci-odwiedzajac-100-miejsc-pamieci-zdjecia/ar/13650873

http://www.tvorion.pl/?action=show_news&idNews=26195

 


październik 2018r.


 

Erasmus+Woda

W październiku nasi uczniowie realizowali aktywności związane z wodą.

Uczniowie klasy 8a zwiedzili częstochowskie wodociągi gdzie mieli możliwość wysłuchania prelekcji na temat wody jako substancji zagadkowej prowadzonej przez pana Dariusz Rosiaka, a następnie mogli zobaczyć w jaki sposób prowadzone są badania wody pod kątem obecności w niej bakterii i zanieczyszczeń. Oglądali rożnego rodzaju sprzęt laboratoryjny i aparatury do badań. Jedna z uczennic miała również możliwość samodzielnego przeprowadzenia miareczkowania wody. Uczniowie dowiedzieli się wielu nowych i ciekawych rzeczy na temat wody i jej badania.

Na lekcjach przyrody i geografii uczniowie uczyli się o jej  stanach skupienia , o rzekach w Polsce i Europie. Szymon Opara z klasy siódmej ciekawie opowiadał o budowie i działaniu hydroelektrowni. Uczniowie badali właściwości wody. W warunkach szkolnych  zobaczyli oddziaływanie wody na skałę wapienną ,czyli obserwowali zjawisko krasowe tak charakterystyczne dla Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Na lekcjach matematyki rozwiązywali doświadczalnie zadania związane z wodą. Na lekcjach biologii w klasach piątych uczniowie rozmawiali o wodzie jako bardzo ważnym składniku chemicznym w organizmach żywych. Przedstawiali znaczenie wody w przyrodzie. Z kolei na lekcjach chemii w klasach siódmych uczniowie przygotowali bardzo ciekawe prezentacje na temat tej niezwykłej substancji. W swoich wystąpieniach przedstawiali argumenty przemawiające za tym, że woda, jak żadna inna substancja występująca na Ziemi, ma fenomenalne, niepowtarzalne właściwości, które czynią ją substancją wyjątkową, o niezwykle dużym znaczeniu dla życia na naszej planecie. Uczniowie przygotowali również doświadczenia ukazujące niektóre właściwości wody, np. związane z dużym napięciem powierzchniowym.

Na zajęciach plastyki uczniowie klas 6 wykonali projekty naczyń na wodę inspirowanych sztuką Starożytnej Grecji w technice wydrapywanki, uczniowie klas 5 przygotowali kolorowe  kompozycje akwariów oraz wyklejanki z akcentem kolorystycznym  pt. Żaglówka na wzburzonym morzu. Przestrzenie i w technikach płaskich uczniowie klas 4, 5, 6, 7 wykonali projekty szkolnych łazienek.


 wrzesień 2018r.


           

Erasmus+Ziemia

 W ramach realizacji programu Erasmus+ „ Energy for life” pierwsze miesiące roku szkolnego 2018/2019 podzielone zostały na żywioły. We wrześniu uczniowie wykonywali rożnego rodzaju ćwiczenia i zadania związane z ziemią.

Na lekcjach przyrody i geografii wykonywali zadania, doświadczenia oraz zdobywali wiedzę z różnych źródeł. Klasy piąte ćwiczyły na mapach czytanie ukształtowania terenu. Klasy szóste wykonały profil/przekrój glebowy w butelce, uczniowie klas siódmych poznawali kształty i rozmiary Ziemi, natomiast klasy młodsze wyznaczały kierunki świata w terenie  za pomocą kompasu.

Uczeń klasy siódmej a Szymon Opara pokazał kolegom swoje zainteresowania skałami i minerałami .

Na lekcjach plastyki uczniowie realizowali się artystycznie pokazując różnymi technikami elementy przyrody ożywionej np. drzewa . Uczniowie klas czwartych malowali krajobrazy, w klasach piątych tworzyli graficzne odbicia liści oraz wykonali kompozycje z owocami. Ponad to uczniowie malowali plakaty i rysowali komiksy związane z ekologią. Na lekcjach techniki wykonywali pomysłowe dekoracje z drewna. Na lekcjach matematyki rozwiązywali zadania z arytmetyki i geometrii związane z Ziemią.

W dniu 8 października uczniowie kl.8a pod opieką nauczyciela biologii wzięli udział w akcji sadzenia tulipanów pod pomnikiem pamięci usytuowanym przy wejściu na teren szkoły. Uczniowie posadzili 64 cebul tych pięknych kwiatów. Na efekty przyjdzie poczekać do wiosny. Przy okazji uporządkowali teren wokół pomnika – wygrabili opadłe liście, usunęli suche gałęzie.

 

Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej również realizowali aktywności związane z czteroma żywiołami w ramach programu ERASMUS +. 
W miesiącu wrześniu dzieci poznawały tematykę związaną z ziemią, uczniowie klasy 3a wykonali min:

- wystawę „Dary Pani Jesieni”

- kasztanki z papieru oraz grzyby z plasteliny

- prace plastyczne pt. „Jesienne drzewa”

- soki owocowe oraz szaszłyki, które miały zachęcać do zdrowego odżywiania.

Klasa 2a dowiedziała się z jakich elementów składa się las, porównywała budowę drzewa i krzewu, omawiała jakie zmiany zachodzą w przyrodzie jesienią oraz wykonała prace plastyczne stosując różne techniki.


 

    Uczniowie naszej szkoły pod opieką nauczyciela przyrody i nauczyciela biologii wzięli udział w konkursie -Dzieci i młodzież dla środowiska .Celem tego konkursu było kształtowanie właściwych postaw  w zakresie ochrony środowiska.

Uczniowie klas 4-6 wykonali logo Miejskich Dni Inteligentnej Energii , klas 7-8 prezentację  zgodnie z tematyką. Klasa 2 z wychowawcą  poznawała ekologiczne zagadnienia  na stanowiskach warsztatowych zlokalizowanych na Placu Biegańskiego.

     W dniach 24-28 września 2018 odbyła się wizyta robocza w ramach realizacji programu Erasmus + „ Energy for life”. Spotkanie miało miejsce w mieście Tecuci (Rumunia).Uczestnikami wizyty byli panowie Tomasz Koniecki i Piotr Bińczyk.

Program wizyty obejmował min. zapoznanie z systemem edukacji Rumunii. W dniu 26 września wszyscy uczestnicy projektu obchodzili „Dzień języków europejskich”. Uczniowie szkoły przygotowali przedstawienie oraz piosenki śpiewane we wszystkich językach projektu.

Następnie omówiono oraz przygotowano nowe aktywności, które zostaną zrealizowane w trakcie bieżącego roku szkolnego. Pierwszą z aktywności będzie przygotowanie prezentacji dotyczącej tradycyjnych potraw, tańców oraz budowli historycznych istniejących we wszystkich krajach partnerskich.

Kolejne spotkanie zaplanowano na kwiecień 2019.

Dzień języków europejskich - linki: https://vimeo.com/292453681     https://vimeo.com/292553568


  W środę 26 września włączyliśmy się w obchody Dnia Języków Europejskich.

Uczniowie klas 5c, 3 gimnazjum oraz grupa uczniów klasy 5a zaśpiewali po polsku i angielsku dwie zwrotki piosenki If you're happy and you know it...”. Ich występ stanowił część specjalnie podzielonej na ten dzień piosenki, której pozostałe zwrotki śpiewali uczniowie krajów partnerskich w projekcie Erasmus+ Energia do życia.   

Uczniowie Szkolnego Klubu Europejskiego dla całej społeczności szkolnej przygotowali konkurs polegający na odnalezieniu ukrytych na terenie szkoły odpowiedzi na 15 pytań dotyczących języków i kultury Unii Europejskich.


maj 2018r.


            W dniach 14-18 maja   2018r.  odbyła się wizyta robocza w ramach realizacji programu Erasmus + „ Energy for life”. Spotkanie miało miejsce w  miejscowości  Šibenik, która znajduje się w Chorwacji, uczestnikami  wizyty była pani Dyrektor Bożena Golachowska oraz Joanna Palacz.

W czasie wizyty nauczyciele  pracowali  nad ewaluacją  drugiego roku projektu, ustalili  zadania i aktywności  na  nadchodzący  rok szkolny oraz obserwowali  zajęcia  metodyczno – wychowawcze w szkole podstawowej w Chorwacji. Uczestnicy projektu ustalili, że kolejna wizyta robocza będzie miała miejsce we  wrześniu  w Rumunii. 

Uczniowie naszej szkoły przygotowali  dla szkół partnerskich plakaty opisujące naszą szkołę. Pani Joanna Palacz zrobiła wystawę na temat wizyty roboczej  w Chorwacji.


 marzec, kwiecień 2018r.


 

       W marcu i kwietniu kontynuowaliśmy pracę nad naszym projektem. Pani Renata Kuśmierska wraz z uczniami klasy 7a przeprowadziła eksperyment przedstawiający zjawisko trąby powietrznej oraz związane z nim zagrożenia.

https://www.youtube.com/watch?v=hb3sYtyOvpc

W klasie numer 22 nadal prowadzimy obserwacje roślin, które zostały zasadzone pod koniec lutego. Wkrótce część z nich zostanie przesadzona do „ Ogrodu Erasmusa” , który będzie znajdował się na zewnątrz szkoły.


 marzec 2018r.


Pisanki – Niespodzianki

   W Wielkim Tygodniu w naszej szkole odbyło się polowanie na Pisanki – Niespodzianki zorganizowane przez członków Szkolnego Klubu Europejskiego. Uczniowie klas IVb oraz Va przygotowali specjalne pisanki, w których umieścili drobne nagrody dla swoich szkolnych kolegów i koleżanek. Pisanki – Niespodzianki trafiły w ręce tych, którzy poprawnie po pierwsze odgadli miejsca ich ukrycia, a następnie odpowiedzieli na pytania związane z projektem „Energia dla życia” programu Erasmus+, który nasza szkoła realizuje.

Radości i chętnych do odnalezienia pisanek było całe mnóstwo! Jednak tylko kilkoro z nich okazało się być dobrymi detektywami.

 

 


marzec 2018r.


          W drugim semestrze nasza szkoła kontynuuje aktywności związane z realizacją projektu Erasmus+ „ Energy for Life”. Jedną z pierwszych aktywności jest stworzenie „ Europejskiego ogrodu”. Podczas wizyty we Włoszech każdy z krajów partnerskich przywiózł nasiona roślin typowe dla danego klimatu. W marcu zostały one zasadzone w sali przyrodniczej. Uczniowie będą śledzili rożne etapy ich rozwoju oraz porównywali jak rośliny rosną w innych krajach.

Ponadto będziemy skupiali się na zagrożeniach oraz korzyściach jakie mogą mieć na nasze środowisko cztery żywioły. Uczniowie będą również przygotowywać książki dotyczące naszej szkoły. Ich wynik końcowy zostanie zaprezentowany podczas kolejnej wizyty w Chorwacji.


grudzień 2017r.


Jedną z kolejnych aktywności w ramach programu Erasmus+ w jakiej brali udział nasi uczniowie był „Tydzień kodowania”, który obchodzony jest każdego roku na całym świecie.

Tak jak pozostali uczestnicy ze szkół partnerskich, tak też uczniowie naszej szkoły z pomocą p. Jacka Rudolfa wykonywali różnego rodzaju ćwiczenia związane z kodowaniem.

W  listopadzie i grudniu kontynuowaliśmy realizację aktywności związanych z programem Erasmus + „ Energy for life”.

Tym razem uczniowie wraz z p. Dagmarą Mroczek przygotowali metodą CLIL słownik wielojęzyczny oparty na książce „ Historia o mewie i kocie, który uczył ją latać”. Przedstawia on nazwy zwierząt występujące w książce w językach krajów uczestniczących w projekcie. Następnie uczniowie z pomocą nauczyciela nagrali film przedstawiający typowe tradycje świąteczne obchodzone w Polsce. Tradycje zostały opisane w języku Polskiem oraz angielskim.

https://www.youtube.com/watch?v=4HKdK7jCwko

https://www.youtube.com/watch?v=kWIke-wRV1A

W grudniu wysłaliśmy również kartki świąteczne do szkół partnerskich uczestniczących w projekcie. Uczniowie wykazali się bardzo dużą pomysłowością w przygotowaniu kartek oraz życzeń.


listopad 2017r.


     W dniach 20-22 listopada odbyła się wizyta robocza w ramach realizacji programu Erasmus + „ Energy for life”. Spotkanie miało miejsce w miasteczku Frontenac, które znajduje się na przedmieściach Bordeaux, uczestnikiem wizyty był p. Tomasz Koniecki.

Program wizyty obejmował poznanie zwyczajów szkoły w Frontenac, która usytuowana jest w kilku budynkach miasteczka. Uczniowie szkoły przygotowali przedstawienie dla wszystkich uczestników projektu podczas którego nauczyciele poznali władze miasteczka oraz rodziców uczniów. 

Następnie omówiono aktywności, które zostaną zrealizowane w trakcie bieżącego roku szkolnego oraz zapoznano uczestników spotkania z systemem edukacji obowiązującym we Francji.

 Podczas ostatniego dnia wizyty uczestnicy opracowali szczegółowy plan działania na nadchodzące miesiące, pierwszymi z działań będzie wymiana kartek świątecznych między wszystkimi uczestnikami projektu oraz przygotowanie nagrań video dotyczących tradycji świątecznych obowiązujących we wszystkich krajach partnerskich.

Kolejne spotkanie zaplanowano na maj 2018, tym razem wizyta będzie miała miejsce w Chorwacji.


listopad 2017r.


Akademia Energii

W listopadzie uczniowie z klas 4-7 uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez pracowników naukowych wydziału Infrastruktury i Środowiska Politechniki Częstochowskiej. Wykłady i pokazy dotyczyły: sposobu oszczędzania energii na co dzień, pomiaru temperatury za pomocą kamery termowizyjnej ,metod określania składu chemicznego i kaloryczności węgla, metod oczyszczania gazów .Tematyka trudna ,ale podana w sposób ciekawy i przystępny. Uczniowie z opiekunem dziękują  wszystkim , którzy przyczynili się do organizacji tego typu zajęć poszerzających wiedzę uczniów.


październik 2017r.


     W dniu 26 października 2017r. troje uczniów klas VII Dominika Pędzioch, Mateusz Ludwikowski oraz Fabian Ziółkowski zaangażowali się w promocję projektu programu Erasmus+ p.t. „Energia dla życia”. Ubrani w koszulki projektu rozmawiali z przybywającymi do szkoły na zebrania i konsultacje z nauczycielami rodzicami. Uczniowie Ci zaprezentowali swoje pamiątki z podróży do Bagherii, na Sycylii, którą odbyli w październiku, gdzie brali udział w wizycie roboczej i byli goszczeni w domach włoskich. Dzielili się wspomnieniami, zachęcali wszystkich napotkanych do rozmowy na temat projektu oraz rozdawali ulotki o projekcie.

 

                                                      

 

Erasmus + „ Energy for life” 2016-2019

Udział w projekcie biorą szkoły z Hiszpanii, Francji, Włoch, Grecji, Chorwacji, Rumunii i Polski. Głównymi celami projektu jest: podniesienie kompetencji językowych uczniów, zmotywowanie do dalszej nauki języków obcych oraz wprowadzenie do oferty edukacyjnej innowacyjnych metod nauczania.

Nie trać czasu weź udział w projekcie !!!

Niech energia będzie z tobą J

 

 

     W dniach 08 – 14 października uczniowie Dominika Pędzioch, Matuesz Ludwikowski  i Fabian Ziółkowski oraz nauczyciele Joanna Palacz i Iwona Orman wzięli  udział w wymianie uczniów projektu „Energy for life”, który w naszej szkole realizowany jest w ramach programu Erasmus+.

Panie pracowały w sycylijskiej szkole w Bagheria, we Włoszech .Wśród uczestników znaleźli się również nauczyciele i uczniowie  z innych krajów, z którymi współrealizujemy projekt. Byli to Chorwaci, Francuzi, Grecy, Hiszpanie, Rumuni i Włosi. Program wizyty obejmował pracę nad ewaluacją projektu za miniony rok szkolny, ustalenie zadań na rok nadchodzący oraz obserwację zajęć metodyczno – wychowawczych w szkole podstawowej w Bagheria.

Uczniowie mieszkali u sycylijskich rodzin, poznawali  włoskie zwyczaje i tradycje. Dzieci uczestniczyły w warsztatach, podczas których tworzyły cyfrową historyjkę z wycieczki do miasta Marsala. Uczniowie brali również udział w zajęciach laboratoryjnych tworząc przedmioty związane z czterema żywiołami. Nauczyciele wraz z uczniami przygotowywali typowe sycylijskie słodycze wykonane z mączki migdałowej i przypominające kształtem warzywa i owoce.

Wyjazd przyczynił się do wymiany doświadczeń, nawiązania nowych kontaktów i ustalenia przyszłych działań.


 

     W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie naszej szkoły kontynuują pracę nad projektem Erasmus + „ Energy for life”. Pierwszymi aktywnościami jakie wykonaliśmy był Flash Mob, z  okazji „ Europejskiego Dnia Języków Obcych” oraz udział w konkursie pt. „Namaluj wielojęzyczność”. Wiktoria Anders oraz Dawid Gardecki otrzymali wyróżnienia w tym konkursie.

Kolejną aktywnością było stworzenie wspólnej książki dotyczącej przygód WEAF’a, bohatera naszego projektu. Szkoły partnerskie wymieniły się książkami w każdym z języków podczas spotkania projektowego we Włoszech.

Na początku września zaczęliśmy czytać książkę pt. „ Hitoria mewy i kota, który uczył ją latać” autorstwa Louisa Sepulvedy. Uczniowie przygotowali quizy, krzyżówki,słowniki językowe, prezentacje multimedialne oraz orgiami z postaciami z książki.

Wszystkie te działania będzie można wkrótce zobaczyć na stronach projektu:

https://twinspace.etwinning.net/24535 oraz http://erasmusenergyforlife.weebly.com/

A już październiku grupa uczniów uczestniczących w działaniach projektu weźmie udział w warsztatach na Politechnice Częstochowskiej, dotyczyć będą one czterech żywiołów.


czerwiec 2017r


     Panie Dagmara Mroczek i Joanna Palacz zrobiły wystawę  na temat  wizyty  roboczej programu Erasmus+  w Rethymno  w Grecji. Podczas wizyty nauczyciele wymienili się flagami krajów biorących udział w projekcie. Na wystawie pokazano  prace uczniów  z partnerskich krajów wykonane na zajęciach  plastycznych i technicznych. Uczniowie robili między innymi flagi Unii Europejskiej z patyczków po lodach,  ekologiczne  kwiatki  oraz ozdoby z zapałek.


maj 2017r.


 

     W dniach 21 – 24 maja nauczyciele D. Morczek i J. Palacz wzięły udział w wizycie roboczej projektu „Energy for life”, który w naszej szkole realizowany jest w ramach programu Erasmus+. Panie pracowały w greckiej szkole w Rethymno, na Krecie. Wśród uczestników znaleźli się również nauczyciele z innych krajów z którymi współrealizujemy projekt. Byli to Chorwaci, Francuzi, Grecy, Hiszpanie, Rumuni i Włosi. Program wizyty obejmował pracę nad ewaluacją projektu za odchodzący rok szkolny, ustalenie zadań na rok nadchodzący oraz obserwację zajęć metodyczno – wychowawczych w szkole podstawowej w Rethymno. Uczestnicy projektu ustalili, że kolejna wizyta robocza będzie miała miejsce w październiku w miejscowości Bagheria, na Sycylii (Włochy), dokąd dwoje nauczycieli naszej szkoły pojedzie wraz z trzema uczniami. 


marzec 2017r.


               Warsztaty plastyczne.

W marcu uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w warsztatach plastycznych na których nowymi technikami podjęli artystyczne tematy związane z projektem Erasmus +. Uczniowie klas starszych malowali na kleju gumie arabskiej- kaniony i wąwozy- czyli miejsca gdzie rzeźba skorupy ziemskiej tworzy malownicze uskoki i barwne struktury. Technika ta pozwala na uzyskanie ciekawych efektów szczelin i przenikania barw. Uczniowie klas młodszych techniką batiku ( tłuste pastele i farba) malowali dno morza. Na pięknych obrazkach zaprezentowali swoje wizje związane z bogactwem flory i fauny morskiej.


marzec 2017r.


Konkurs na nazwę maskotki projektu Erasmus +  rozstrzygnięty!

Spośród propozycji nazw maskotek zwyciężyła  nazwa WEAF (water,earth,air,fire). Zwycięska nazwa pochodzi z Rumunii.


9 marca 2017r.


   W dniu 9.03.2017r.  uczniowie klasy 6a: Zuzanna, Dominika, Karolina, Jan oraz Maciej  w ramach warsztatów przyrodniczych związanych z realizacją programu Erasmus+  „Energy for life” przeprowadzili doświadczenia związane z powstaniem tęczy i oddziaływania ciśnienia atmosferycznego. Takie zajęcia pozwalają uczniom na kształtowanie zmysłu obserwacji oraz rozwijania twórczego myślenia. Zajęcia prowadzone są pod czujnym okiem pani Doroty Odyjas-Pielat.


2 marca 2017r.


   W dniu 02.03.2017 pani Dorota Odyjas-Pielat przeprowadziła warsztaty przyrodnicze w ramach realizacji programu Erasmus + „Energy for life”. Uczniowie klasy szóstej –Dominika, Jan, Karolina, Maciej oraz Maja realizowali proste doświadczenia meteorologiczne.  Potrzebne były: butelka, woda, atrament oraz rurka do napoju. Z doświadczenia wynikło, że powietrze reaguje na zmianę temperatury, rozszerza się i wypycha ciecz do rurki. W ten sposób powstał prosty termometr, obserwacje trwają.


styczeń 2016r


Kolejnymi działaniami realizowanymi w ramach programu Erasmus+ „Energy for life” jest wybór  nazwy maskotki, która będzie nam towarzyszyła do końca projektu. Spośród nazw zaproponowanych przez naszych uczniów wybrane zostały dwie Erasek oraz Erazmusek. Wezmą one udział w głosowaniu na oficjalną nazwę maskotki projektu.

W drugiej połowie lutego zaczęliśmy prowadzić pomiar temperatury, opadów oraz prędkości i kierunku wiatru. Dane te pomogą nam porównać zmiany pogodowe  jakie zachodzą miedzy zimą a wiosną we wszystkich krajach biorących udział w projekcie. Pomiary odbywać się będą przez dwa ostatnie tygodnie lutego i dwa pierwsze tygodnie marca.

Dzięki udziałowi w projekcie zakupiliśmy laptop oraz parawan. Sprzęty te zostaną wykorzystane przy realizacji projektu.


grudzień 2016r.


W ramach realizacji programu Erasmus+ „Energy for life” szkoły partnerskie wymieniły między sobą kartki świąteczne. Nasza szkoła otrzymała pięknie wykonane kartki z Włoch, Hiszpanii, Grecji, Francji, Chorwacji i Rumunii.

Drugą z aktywności związaną ze świętami Bożego Narodzenia była telekonferencja między szkołami, w trakcie której uczniowie śpiewali kolędy i składali sobie życzenia świąteczne.


październik 2016r.


     W latach 2016-2019 Szkoła Podstawowa nr 52 będzie brała udział w realizacji projektu Erasmus + "Energy for life". W projekcie uczestniczą szkoły z Hiszpanii,Grecji,Francji,Włoch,Rumunii,Chorwacji oraz Polski. Pierwszym zadaniem projektu jest wybranie logo. Zwycięzcami konkursu w naszej szkole zostały prace Hani Siciak, Wiktorii Anders oraz Fabiana Ziółkowskiego. Propozycje naszej szkoły wezmą udział w głosowaniu. Zwycięzcom gratulujemy.


 

październik 2016r.


W związku z udziałem naszej szkoły w projekcie Erasmus+ „Energy for life” w dniach 17-21 października gościliśmy partnerów z Hiszpanii, Grecji, Włoch, Francji, Rumunii i Chorwacji.

W sumie odwiedziło nas 12 nauczycieli i dyrektorów ze szkół uczestniczących w projekcie.

Pierwszy dzień goście spędzili na zwiedzaniu szkoły, odwiedzili wszystkie klasy odpowiadając na pytania uczniów. Goście byli pod dużym wrażeniem organizacyjnym naszej szkoły. Nasi partnerzy nie omieszkali przywieźć ze sobą drobnych souvenirów. Rozpoczęliśmy pracę nad projektem. Dzień zakończył się obiadem przygotowanym przez panie ze szkolnej stołówki.

Drugi dzień zaczęliśmy od pracy nad projektem. Omówiliśmy aktywności, które będą realizowane podczas pierwszego roku projektu. Następnie udaliśmy się do Oświęcimia gdzie goście mieli okazję zwiedzić obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau.

Trzeci dzień wizyty to praca nad projektem, w trakcie której omówione zostały programy i aplikacje na których realizowany będzie projekt oraz wybranie logo naszego projektu.

Projekt uczennicy naszej szkoły Wiktorii Anders dostał taką samą ilość głosów jaką propozycja z Francji. Dodatkowe głosowanie wyłoniło zwycięzcę konkursu,którym okazało się logo z Francji. W przerwie pracy nad projektem uczeń klasy 3a Emilian Kurpiński przedstawił naszym gościom imponującą prezentację dotyczącą jury krakowsko-częstochowskiej. Następnie udaliśmy się do Urzędu Miasta na spotkanie z naczelniczką wydziału edukacji panią Magdaleną Dębską. Dzień zakończyliśmy zwiedzając klasztor na Jasnej Górze.

Przedostatni dzień wizyty to również praca nad zadaniami, które będą realizowane  w trakcie trwania projektu oraz zwiedzanie zamku w Bobolicach. Niestety intensywne opady deszczu uniemożliwiły nam pokazanie naszym gościom wszystkich zaplanowanych atrakcji na jurze krakowsko-częstochowskiej Dzień zakończyliśmy pożegnalną kolacją. Wszyscy uczestnicy projektu byli pod dużym wrażeniem organizacyjnym całej wizyty.

Piątek to czas pożegnania naszych gości oraz zapewnienie im transportu na stacje kolejowe bowiem niektórzy uczestnicy z licznymi przygodami dotarli do Częstochowy.


Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Jedną z kolejnych aktywności w ramach programu Erasmus+ w jakiej brali udział nasi uczniowie był „Tydzień kodowania”, który obchodzony jest każdego roku na całym świecie.

Tak jak pozostali uczestnicy ze szkół partnerskich, tak też uczniowie naszej szkoły z pomocą p. Jacka Rudolfa wykonywali różnego rodzaju ćwiczenia związane z kodowaniem.

Przekaż 1% NA SZKOŁĘ SWOJEGO DZIECKA


Szkoła Podstawowa nr 52 im. "Małego Powstańca" w Częstochowie

jest członkiem Stowarzyszenia "Przyjazna Szkoła".

Pobierz bezpłatny program PIT Format 2012!
Przekaż 1% podatku swojej szkole!
Dowiedz się więcej na stronie
Stowarzyszenie "Przyjazna Szkoła", www.ps.org.pl



Wizyta gości w ramach programu Comenius

26 - 30 marzec 2012r.


W związku z udziałem naszej szkoły w projekcie 3Ls=Lightouses Link Lands (Latarnie morskie łączą lądy) gościliśmy partnerów z wizytą roboczą z Grecji, Hiszpanii, Szkocji i Włoch. Odwiedziło nas 19 nauczycieli oraz 9 uczniów. Uczniowie z Włoch i Hiszpanii w wieku 7-12 lat przebywali u rodzin Państwa Blukacz, Halemskich, Janas, Mielczarków i Stawickich.

Pierwszy dzień goście spędzili na zwiedzaniu szkoły oraz mieli okazję obejrzeć przedstawienie szkolnego teatru TEATR 52 pt. „Dzwonnik z Notre Dame”, które wzbudziło ogromny zachwyt wśród oglądających.

Znaleźliśmy jeszcze czas i siły do pracy nad projektem. Wymieniliśmy uwagi na temat zrealizowanych od października do marca założonych działań. Nasi partnerzy nie omieszkali przywieźć ze sobą drobnych souvenirów.

Wtorek 27 marca udaliśmy się na zwiedzanie Częstochowy. Odwiedziliśmy Muzeum Rudy Żelaza oraz klasztor na Jasnej Górze. Zostaliśmy powitani w Urzędzie Miasta przez wiceprezydenta p. P. Koperskiego. Zjedliśmy również uroczysty obiad w restauracji Sheherezada.

W środę 28 marca zabraliśmy naszych gości do Kopalni Soli w Wieliczce, gdzie mogli cofnąć się w czasie i poznać bogactwo Polski. W tym dniu odwiedziliśmy również Kraków, w którym zwiedziliśmy centrum miasta oraz Zamek Królewski.

Czwartek 29 marca upłynął nam pod znakiem prezentacji tańców polskich przygotowanych przez uczniów klas I-III. Zauroczeni ich wspaniałym występem pełnym przepięknych kostiumów powróciliśmy do pracy nad projektem omawiając zadania na ostatni etap, czyli do wizyty we Włoszech w czerwcu. Wieczorem ponownie spotkaliśmy się wszyscy na uroczystej pożegnalnej kolacji, która miała miejsce w naszej szkole. W uroczystej atmosferze i przy jednym stole spotkali się nauczyciele, rodzice oraz przede wszystkim nasi wspaniali goście.

W piątek 30 marca w uszczuplonym o nauczycieli z Grecji i Szkocji gronie, którzy udali się rano w podróż powrotną, spotkaliśmy się w budynku szkoły, aby przedstawić przygotowaną przez p. T. Konieckiego prezentację multimedialną o latarniach morskich oraz podzielić się wiedzą na temat systemu edukacji w Polsce. Nauczyciele omawiali warunki pracy, a także różnice i zbieżności w systemach edukacji w Hiszpanii i Włoszech oraz naszym kraju.

Wczesnym popołudniem pożegnaliśmy naszych gości, którzy udali się do hotelu.


 

Joomla templates by a4joomla