Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Trening Zastępowania Agresji

 


 

Wśród ćwiczeń zaproponowano: „Gry z planszą i kartami na świadomość ciała rozładowujące napięcie w mięśniach”

Gra nr 1 – Sylwetki

Cel: rozróżnianie części ciała, koncentracja, relaksacja

Gra prowadzona przez osobę dorosłą. Wszystkie dzieci leżą na podłodze w ten sam sposób, jak sylwetka na macie. Dorosły nazywa części ciała, które należy powoli podnieść i następnie odłożyć. Nacisk powinien być położony na ważność głębokiego oddechu pomiędzy kolejnymi instrukcjami. Np. Zaciskamy prawą pięść i unosimy ją do góry, trzymamy na trzy głębokie oddechy, rozluźniamy pięść i lekko opuszczamy rękę na ziemię, itd.

Gra nr 2 - Usztywnianie

Cel: rozróżnianie części ciała, koncentracja

Każde dziecko usztywnia wskazaną część ciała podczas przemieszczania się z jednego kształtu na drugi.

Gra  nr 3 – Przeniesienie woreczka

Cel: ruch ograniczony, kontrola równowagi

Materiał: mata, kostka, karty z pomocy dydaktycznej 1, 2, 5, 7, 9, 11, woreczek z obciążeniem.

Osoba, która rzuca kostką umieszcza woreczek na części ciała wskazanej przez kostkę i przemieszcza się do gracza po swojej prawej stronie bez upuszczenia woreczka. Drugi gracz robi to samo i tak dalej. Woreczek musi okrążyć matę bez spadnięcia.

Gra nr 4 – Rzeźbiarz

Cel: rozróżnianie części ciała, unieruchomienie, równowaga

Materiał: kostka, karty z pomocy dydaktycznej 18, 31, 39-42

Jedno dziecko stoi na środku maty. Ma ono zostać „wyrzeźbione” przez inne dzieci. Kolejno próbują one odpowiednio ułożyć część ciała „rzeźbionego” dziecka. Na końcu „rzeźbione” dziecko musi odtwarzać pozycję rzeźby zilustrowaną na kostce bez patrzenia na nią.

Gra nr 5– Kukiełki

Cel: relaks, rozróżnianie części ciała

Materiał: kostka, karty z pomocy dydaktycznej 1, 2, 3, 5, 6

Pięcioro dzieci – kukiełek stoi prosto z wyciągniętymi ramionami. Cały czas kostka jest rzucana, a osoba która nią rzuca informuje, która część ciała ma być obniżona w kierunku podłogi. Wszystkie kukiełki są całkowicie rozluźnione, a jedno z dzieci pełni rolę rzucającego kostką.

W celu zwiększenia poziomu trudności można użyć kart: 7, 8, 9, 10,11.

Gra  nr 6 – Chiński szept

Cel: powtarzanie ruchów

Materiał: kostka, karty 13-26

Dzieci stoją w rzędzie jedno za drugim. Pierwszy i drugi gracz stoją do siebie twarzą w twarz. Pierwszy gracz rzuca kostką, ukrywa wylosowaną kartę i próbuje pokazać drugiemu graczowi wskazany na niej ruch. Następnie drugi gracz odwraca się do trzeciego i pokazuje mu ten ruch i tak dalej, dopóki ostatni gracz wskaże na kostce kartę z pokazywanym ruchem. Gra oparta na zasadzie gry „w głuchy telefon”.

Gra nr 7 – Sekretny kod

Cel: zapamiętywanie i powtarzanie sekwencji gestów

Ilość graczy: 7

Materiał: mata, kostka, karty 13-26

Każdy z sześciu graczy rzuca kolejno kostką i wykonuje wskazany ruch. Siódmy gracz umiejscowiony na środku maty, ma powtórzyć każdy ruch wykonany przez pozostałych. Każdy nowy ruch powinien być poprzedzony wszystkimi wcześniejszymi ruchami. Przez powtarzanie każdego ruchu od początku, dziecko utworzy sekwencję 6 zapamiętanych ruchów.

Gra  nr 8 - Gąsienica

Cel: koordynacja ruchów

Ilość graczy: 6

Materiał: mata, kostka, karty 27-32

Dzieci stoją w rzędzie w pozycji wskazanej na karcie i przesuwają się razem wokół maty. Ruch: jedno okrążenie wokół maty lub pomiędzy dwoma identycznymi kształtami.

Odmiana dla starszych dzieci: wszystkie dzieci w rzędzie mają zamknięte oczy, za wyjątkiem pierwszej osoby, która kieruje każdego gracza prowadząc gąsienice.

Gra nr 9 – Pokazywanie na migi zwierząt

Cel: ekspresja poprzez pokazywanie na migi

Ilość graczy: 6

Materiał: kostka, karty 33-38

Każde dziecko kolejno rzuca kostką i naśladuje wyrzucone zwierzę bez wydawania dźwięków. Pozostali muszą odgadnąć, o jakie zwierzę chodzi. Uwaga: żółw reprezentowany jest przez specyficzną pozycję, która wzbogaci klasyczny układ będący staniem na wszystkich czterech nogach.

 

„ Dobre zachowanie w szkole”

Zabawa polega na dobraniu w pary obrazków ze złym i dobrym zachowaniem. Chętni uczniowie wybierają obrazek i dopasowują do niego drugi, krótko opisując daną sytuację i poddając ocenie. Zachęcamy do mówienia o odczuciach i emocjach przeżywanych przez  bohaterów tych scenek.

„Drzewko radości i smutku”

Uczniowie po kolei rzucają kostką. W zależności jaką minkę wyrzucą ( radosną lub smutną), dobierają odpowiedni listek z emocjami i uczuciami oraz ozdabiają Drzewka. Prowadzący wyjaśnia niezrozumiałe dla dzieci słowa odnosząc się do sytuacji np. zaistniałej w szkole, aby lepiej zobrazować towarzyszące jej uczucie.

„Wyładowanie złości”

Ćwiczenie polega na wyjaśnieniu uczniom, iż złość jest odczuciem naturalnym na zaistniałą sytuację, która nas stresuje lub nam się nie podoba. Istnieją sposoby, aby nadmiar złości i napięcia rozładować. NIGDY NIE MOŻNA ZŁOŚCI PRZELEWAĆ NA DRUGĄ OSOBĘ. Możemy natomiast rozładować ją na RZECZY w następujące sposoby:

Ćwiczenie 1:  WOREK ROZŁADOWUJĄCY AGRESJĘ. Boksujemy wałek materacowy, aż do wyczerpania sił.

(Wszyscy uczniowie po kolei boksują wałek, szybko i silnie. W domu można użyć do tego poduszki)

Ćwiczenie 2:  PAPIEROWE KULE. Dzieci otrzymują gazety, z których formują kule, następnie rzucają nimi do wyznaczonego celu np. do kosza.

Ćwiczenie 3: RELAKSACJA. Proponujemy dzieciom, aby wygodnie położyły się na rozłożonych materacach, przymknęły oczy i wyobrażały sobie przyjemne rzeczy. Później mogą opowiedzieć o czym myślały .

Wariant drugi - nauczyciel opowiada przyjemne historie np.:

„Jest upalny letni dzień, jesteś na plaży nad morzem , zamykasz oczy i słuchasz szumu fal, wstajesz i wchodzisz do wody, skaczesz przez małe fale, jest gorąco i bardzo przyjemnie ………..”

 

                                                                        Opracowanie: Edyta Krześ – pedagog szkolny


 

 

 

Joomla templates by a4joomla