Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Erasmus+powietrze

listopad 2018r.


Listopad był miesiącem, w którym nasi uczniowie wykonywali aktywności związane z powietrzem. Oto co na lekcjach przyrody, geografii, plastyki, chemii, fizyki, matematyki i biologii wykonali uczniowie.

Na lekcjach przyrody uczniowie  klas czwartych obserwowali  "  produkcję"  tlenu  przez moczarkę kanadyjską w procesie fotosyntezy , a także na podstawie doświadczenia wnioskowali jak zachowuje się powietrze ciepłe i zimne.

Uczniowie klasy 4b wykazali się wielką pomysłowością budując niebanalne wiatromierze . Na lekcji  geografii uczniowie poznawali wpływ mas powietrza na klimat Polski. 

Na zajęciach plastyki i techniki uczniowie wykonywali prace inspirowane ruchem powietrza -typu mobile. Klasy 5 wykonały fantastyczne stworzenia o poruszającej się na fali powietrza strukturze. Jesienne podmuchy i wichury stały się także tematem prac z unoszonymi przez wiatr parasolami czy kołysanymi, wolno opadającymi liśćmi wykonanymi w technikach graficznych (frotaż czy odbitki z farby).

W klasach piątych odbyła się lekcja biologii poświęcona roli składników powietrza takich jak dwutlenek węgla i para wodna (woda) w przebiegu procesu fotosyntezy. Uczniowie obserwowali również doświadczenie potwierdzające, iż jednym z produktów fotosyntezy jest tlen – najważniejszy składnik powietrza.

Z kolei na lekcjach chemii w klasach siódmych uczniowie poznawali powietrze jako mieszaninę jednorodną gazów. Doświadczalnie badali przybliżony skład powietrza, określali jego właściwości. Poznali bliżej niektóre stałe i zmienne składniki powietrza (tlen, tlenek węgla (IV), azot, gazy szlachetne, wodór).

Uczniowie klas ósmych mieli za zadanie wykonać skalę porostową. Jest to skala, która poprzez obserwacje typów plech porostów rosnących na korze drzew liściastych, pozwala ocenić poziom zanieczyszczenia powietrza tlenkiem siarki (IV) na danym terenie. Porosty pełnią tu rolę gatunku wskaźnikowego (bioindykatora). Z przygotowanymi przez siebie skalami uczniowie wyszli na lekcję terenową, by ustalić jakie jest stężenie tego zanieczyszczenia w powietrzu w okolicach szkoły. Wnioski z lekcji: stężenie dwutlenku siarki w powietrzu wokół szkoły waha się w granicach 100 -170 μg SO2/m3, a czasami nawet powyżej tej wartości. Jest to bardzo duże zanieczyszczenie.

Na lekcjach fizyki w klasie 7 uczniowie przeprowadzili doświadczenie, w którym obserwowali w jaki sposób gaz wywiera nacisk na ścianki zbiornika, w którym się znajduje oraz na powierzchnię przedmiotów znajdujących sie w zbiorniku. Do doświadczenia użyto pojemnik próżniowy oraz piankę do włosów. W trakcie doświadczenia uczniowie zaobserwowali iż w miarę pompowania pianka zaczęła pęcznieć. Cisnienie powietrza w pęcherzykach  pianki dopasowalo się do zmniejszajacego się ciśnienia zewnętrznego w naczyniu co spowodowało zmianę objętości piany.

Na lekcjach matematyki uczniowie rozwiązywali zadania związane z powietrzem.


 

Joomla templates by a4joomla